środa, 17 grudnia 2014

Piernik staropolski

Piernik staropolski
Najlepszy przepis na piernik pod słońcem. Odkąd spróbowałam go pierwszy raz wiedziałam że innego nie będę robić. A co najważniejsze smakuje wszystkim którzy go próbowali. Jest miękki, rozpływający się w ustach i mocno piernikowy. Słowo polecam to chyba za mało ;) Piernik najlepiej upiec 5-7 dni przed świętami.

Oryginalny przepis 

Składniki na ciasto:
  • ciasto dojrzewające z tego przepisu (zużyłam około 2/3 z reszty zrobiłam pierniczki)
  • 3 słoiczki powideł śliwkowych
Przygotowanie:
Ciasto wyjmujemy z lodówki i ogrzewamy aby dało się go rozwałkować. Rozwałkowujemy na placek grubości około 0,5 cm (piernik mocno rośnie) na blaszkę o wymiarach około 32cm x 22 cm (ale możecie użyć blaszki jakiej chcecie). Pieczemy w blaszce wyłożonej papierem do pieczenia.



Pieczemy w temperaturze 170 stopni około 20 minut. Wystudzić. Tak samo upiec jeszcze 2 placki. Wszystkie dokładnie wystudzić.







W garnuszku podgrzewamy powidła śliwkowe. Na desce układamy jeden placek ciasta, na to równomiernie rozłożyć połowę powideł śliwkowych. Powtórzyć czynność z drugim plackiem i warstwą powideł. Przykryć 3 plackiem. Całość przykryć drugą deską i obciążyć ją równomiernie. Ostawić na 2-3 dni.




Po tym czasie zdjąć obciążenie. Można podzielić piernik na mniejsze części i udekorować: polewą czekoladową lub lukrem. Ja wybrałam polewę czekoladową.






Składniki na polewę:
  • 100 g czekolady gorzkiej lub mlecznej
  • 40 g masła




Przygotowanie:
Czekoladę z masłem roztopić w kąpieli wodnej. Równomiernie rozłożyć na wierzchu i po bokach. Można czymś udekorować. Ta ilość polewy wystarczyła mi do udekorowania 1 z 4 części przygotowanego piernika więc na całość należy użyć proporcjonalnie więcej polewy. Smacznego!

 

1 komentarz:

Printfriendly