sobota, 28 grudnia 2013

Tarta marcepanowa z wiśniami

Tarta marcepanowa
Mój obowiązkowy wypiek na święta. Krucha tarta z masą marcepanową z dodatkiem wiśni, całość przełożona konfiturą pomarańczową. Podbija serca miłośników masy marcepanowej. Jeżeli zostało Wam jej jeszcze trochę możecie przygotować na poświąteczny weekend lub zachowajcie przepis na przyszły rok.


Oryginalny przepis ja go oczywiście delikatnie zmodyfikowałam.


Składniki na kruchy spód:
  • 175 g mąki pszennej
  • 100 g zimnego masła
  • 50 g cukru pudru
  • 1 żółtko
  • 2-3 łyżki wody


Przygotowanie:
Wszystkie składniki umieszczamy w robocie kuchennym i ucieramy na jednolitą masę. Pod koniec dodajemy odrobinę wody do uzyskania gładkiej konsystencji.






Ciasto zawijamy w folię i odkładamy do lodówki na około 30 minut.









Składniki na masę marcepanową:
  • 200 g marcepanu
  • 55 g cukru pudru
  • 95 g masła
  • 30 g mąki
  • 2 jajka
Dodatkowo: pół słoiczka konfitury pomarańczowej, 200 g wiśni


Przygotowanie:
W robocie kuchennym umieszczamy masę marcepanową z miękkim masłem i ucieramy. Dodajemy jajka, mąkę i cukier i ucieramy. 







Gotowa masa powinna mieć konsystencję gęstego budyniu. Odstawiamy.








Formę do tarty smarujemy masłem. Wykładamy ciastem, ja wylepiam palcami ale jak wolicie możecie rozwałkować na papierze do pieczenia i przełożyć na tartę. Spód ponakłuwać widelcem, przykryć papierem do pieczenia i obciążyć specjalnymi kulkami lub suchym ryżem czy fasolą. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 190 stopni i piec 15 minut. Usunąć papier i piec kolejne 7-9 minut do zrumienienia.



Upieczony spód smarujemy połową konfitury pomarańczowej.









Następnie wykładamy masę marcepanową a na nią wiśnię delikatnie wciskając je w masę. Piec dalej w tej samej temperaturze około 40-50 minut (aż masa na całej powierzchni będzie ścięta). Jeżeli tarta będzie zbyt szybko łapała kolor to można ją przykryć folią aluminiową w trakcie pieczenia. Ja zrobiłam to od razu.





Po wystudzeniu wstawiamy tartę na kilka godzin do lodówki. Przed podaniem wierzch smarujemy resztą konfitury. Smacznego!

1 komentarz:

Printfriendly